Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

Skive Kommunes værdigrundlag kredser om tre overordnede værdier, nemlig ”Udvikling”, ”Trivsel” og ”Ordentlighed”. Alle medarbejderes daglige virke skal i Skive Kommune basere sig på det fælles værdi-grundlag. Grundlaget skal desuden være bærende for blandt andet kommunens ledelse, personalepolitik med videre. Værdigrundlaget skal understøtte kommunens mission og vision og dermed den bedst mulige opgaveløsning af hensyn til borgerne, de økonomiske rammer, samt trivsel og motivation på kommunens arbejdspladser.

På Nr. Søby Skole har vi i tilknytning hertil defineret tre overordnede, ”lokale” værdier, der skal skabe et fælles fundament og afsæt for ledelsen, medarbejdere, børn og forældre. Vores værdier er normer og holdninger, som vi stræber efter, og som skal afspejle, hvad vi lægger vægt på i vort daglige, professio-nelle arbejde og i vores omgang og samarbejde med hinanden. 

Vores tre overordnede værdier er: ”Fællesskab”, ”Anerkendelse” og ”Faglighed” (FAF)

Fællesskab

Fællesskabet danner rammen om liv og læring i skolen og dermed også rammen for barnets dannelse og udvikling. Alle påtager sig et ansvar i forhold til sig selv og fællesskabet. De voksne, skolens personale og forældre, har et ansvar for, at alle børn trives og udvikles i fællesskaber på skolen. Et godt og solidt fællesskab fordrer positiv italesættelse af og om hinanden. 

Derfor søger vi at udvikle barnets sociale kompetencer og skabe en samhørighedsfølelse for barnet ved at:

  • der er fælles morgensamling hver dag. Vi er derfor opmærksomme på, at alle børn del-tager i morgensamling og oplever at være en del af fællesskabet i denne forbindelse

  • der arbejdes med emneforløb (OG ELLER FAGDAGE) med fælles temaer for alle klasser

  • der arbejdes på tværs af klasserne. Vi har derfor fokus på, at der opstår sociale fælles-skaber på tværs af klasserne, også i pauserne

  • vi passer på skolens bygninger og ting og på hinanden

  • vi har fælles pauser, store og små. Vi har derfor fokus på at styrke barnets udvikling af empati og at støtte barnet i at være konfliktløser

  • arrangere fællesoplevelser for alle børn

  • fremhæve den positive adfærd gennem fælles samværsregler og klasseregler

  • fremhæve og udvikle den indbyrdes tolerance og forståelse for hinandens forskellig-heder

Fællesskab, fælles forpligtelse, samarbejde og dialog mellem de voksne er med til at støtte op om barnets oplevelse af at høre til. 

Derfor søger vi at skabe en samhørighedsfølelse for forældrene ved at:

  • orientere og informere løbende om skolens dagligdag og aktiviteter
  • invitere til fællesarrangementer (FX SKOLEFEST, ÅBENT HUS-DAGE MM.)
  • støtte op omkring forældrerådene og opfordre til klassearrangementer
  • invitere til forældremøder og skolehjemsamtaler
  • åbne” skolen for forældre i forbindelse med morgensamling og undervisning (SIDSTNÆVNTE DOG GERNE EFTER AFTALE)
  • tilstræbe et så åbent og tillidsfuldt skolehjemsamarbejde som muligt
  • opfordre til fællesskab og sammenhold og god dialog forældrene imellem, således at alle føler sig velkomne i forældregruppen

På Nr. Søby Skole arbejdes der for, at alle ansatte skal føle sig som en del af fællesskabet.

Derfor søger vi at skabe en samhørighedsfølelse for medarbejderne ved at:

  • arbejde for et højt informationsniveau
  • have fokus på god og ordentlig kommunikation i alle sammenhænge
  • vise åbenhed og tillid til fællesskabets og den enkeltes opgaveløsning
  • have fælles møder med aktuelt indhold
  • involvere og engagere os i forpligtende samarbejder
  • have løbende fokus på udvikling af vores praksis
  • invitere til konstruktive og involverende debatter ved nye tiltag
  • invitere til fællesarrangementer

Anerkendelse:

Ordet ”anerkendelse” skal ses i sammenhængen, hvor den voksne møder barnet. At møde barnet med anerkendelse skal forstås at møde barnet, hvor det er - med et nærvær og en oprigtighed i relationen til barnet. Uden anerkendelse kan barnet ikke udvikle sig fuldt ud. At hvert barn bliver set, hørt og anerkendt i fællesskaberne på skolen er af fundamental betydning, hvilket forpligter de voksne i deres pædagogiske tilgang og professionelle praksis. Vi har derfor fokus på barnets individuelle styrker, ressourcer og kvaliteter i bestræbelserne på at få barnet til at lære og trives optimalt. 

Derfor søger vi, at anerkendelsen kommer til udtryk for det enkelte barn ved at:

  • møde barnet positivt

  • tage udgangspunkt i barnets styrkesider

  • variere og differentiere tilgangen til den enkelte og til undervisningen

  • lytte aktivt og med nærvær til hinanden

  • respektere og værdsætte forskellighed

  • give konstruktiv feedback og kritik

  • være opmærksomme på fremskridt og udviklingspotentialer

  • bibringe barnet selvindsigt

  • de voksne har et nuanceret syn på barnet

At blive mødt med anerkendelse er ligeledes centralt i vores skolehjemsamarbejde.

Derfor søger vi, at anerkendelsen kommer til udtryk for forældrene ved, at skolen:

  • anerkender og involverer forældrene som en vigtig og afgørende samarbejdspartner

  • er imødekommende og rummelig

  • samarbejder om klare mål og forventninger på en konstruktiv og ordentlig måde med fokus på ressourcer og udviklingspotentialer

  • viser forståelse for henvendelser vedrørende bekymringer i forhold til barnets læring og eller trivsel

Anerkendelse på vores fælles arbejdsplads forstås som en ressource, der spiller en afgørende rolle for medarbejdernes dagligdag, arbejde, udvikling og trivsel.

Derfor søger vi, at anerkendelsen kommer til udtryk for medarbejderne ved at:

  • professionaliteten, som vi hver især bidrager med, bliver værdsat i samarbejdet og gen-nem konstruktiv og ordentlig dialog kolleger imellem og medarbejder-leder imellem

  • lægge op til åben, professionel dialog og sparring på fællesmøder og teammøder

  • fokusere på hinandens styrkesider og på at bringe disse i spil

  • have fokus på respekt, loyalitet og tillid i vort arbejdsfællesskab

  • der er en oplevelse af medindflydelse- og inddragelse og lydhørhed

  • arbejde for at fremme personlig og faglig udvikling, blandt andet gennem mulighed deltagelse i kurser og efter-/videreuddannelse

Faglighed:

Alle elever på Nr. Søby Skole skal blive så dygtige, som de kan. Uanset deres faglige udgangs-punkt. Det kræver et stærkt fokus på såvel faglighed som på trivsel. Det enkelte barn skal udnyt-te sine faglige potentialer optimalt, hvad enten de er fagligt stærke eller har brug for et fagligt løft. At møde det enkelte barn der, hvor det er, bliver i den forbindelse afgørende, så mål, indsats med mere matcher barnets forudsætninger og nærmeste udviklingszone. 

Derfor søger vi at skabe en hverdag, hvor det opleves for barnet, at:

  •  der tages udgangspunkt i det enkelte barns forudsætninger og faglige standpunkt

  • det er bekendt med, hvad der forventes af det, hvilket opnås gennem fokus på ”næste skridt” og klare læringsmål 

  • de udfordringer, det stilles overfor, er passende, hvilket kræver løbende evaluering

  • der er helhed, sammenhæng og mulighed for fordybelse i hverdagen

  • det anerkendes for den gode indsats 

  • det støttes og styrkes i de sammenhænge, hvor det er nødvendigt

Skolen skal - i samarbejde med forældrene - fremme barnets kundskaber og færdigheder, der forbereder det til videreuddannelse og give det lyst til at lære og på den måde bidrage til det enkelte barns alsidige udvikling. 

Derfor søger vi at skabe en hverdag, så det opleves for forældrene, at:

  • skolen har fokus på barnets ressourcer og udviklingspotentialer

  • der sker en tidlig indsats, hvis barnet har brug for særlig støtte

  • der oprettes en stafetlog i tilfælde af særlige bekymringer (DEFINERET I STAFETLOGNOTAT)

  • der er overensstemmelse mellem barnets faglige niveau og skolens forventninger

  • barnet trives og er glad for at komme i skole og har mod på læring

Som skole ønsker vi at være en attraktiv arbejdsplads. Der arbejdes for, at der er overensstem-melse mellem tid til forberedelse, undervisning og øvrige opgaver.

Derfor søger vi at skabe en hverdag, så det opleves for medarbejderne, at:

  • kompetencer og kvalifikationer kommer i spil

  • den professionelle faglighed styrkes gennem kurser, uddannelse og vidensdeling

  • sparring i forskellige teams øger kompetencen og motivationen

  • der er mulighed for faglig fordybelse