Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Uddannelsesplan

Kære lærerstuderende.

I nedenstående uddannelsesplan kan du læse om Nr. Søby Skoles kultur og særkende som uddannelsessted, praktikkens organisering samt kvalitetssikring og udvikling af praktikken.

Kvalitetskrav til praktikskolen

Læreruddannelsen er ifølge § 13.1 jf. bekendtgørelsen om uddannelse til professionsbachelor som lærer i folkeskolen BEK nr. 231 af 08/03/2013 forpligtet på at formulere kvalitetskrav til praktikskolerne med henblik på godkendelse af praktikskolerne. 

Kvalitetskravene tager udgangspunkt i 4 perspektiver:

  1. Grundoplysninger
  2. Kultur og særkende som uddannelsessted
  3. Praktikkens organisering
  4. Kvalitetssikring og udvikling af praktikken

Uddannelsesplan

I følge § 13 jf. bekendtgørelsen om uddannelse til professionsbachelor som lærer i folkeskolen BEK nr. 231 af 08/03/2013.

Stk. 2. Praktikskolen udarbejder en uddannelsesplan for praktikken i overensstemmelse med kompetencebeskrivelsen for den pågældende praktikperiode. Professionshøjskolen skal godkende uddannelsesplanen.
Uddannelsesplanen tager udgangspunkt følgende dokumenter:

  1. Praktikkens kompetenceområder og herunder de videns- og færdighedsmål på 1. årgang

  2. Studieaktivitetsmodellen.


Opfyldelse af kvalitetskrav Nr. Søby Skole

Grundoplysninger:

Nr. Søby Skole
Stoholmvej 24
7840 Højslev
99 15 33 50

NSOB@skivekommune.dk
Skoleleder: Michael V. Mogensen: mvmo@skivekommune.dk
Ansvarshavende og praktikkoordinator:  Sofie M. Degn: sofi4250@skiveskoler.dk

 

Kultur og særkende som uddannelsessted

Nr. Søby Skoles værdigrundlag


For os er det vigtigt, at:

  • den enkelte elev udnytter sine faglige potentialer optimalt

  • udvikle den enkelte elev som en del af fællesskab

  • skabe helhed, sammenhæng og mulighed for fordybelse i hverdagen for den enkelte elev

  • eleverne opnår selvværd og selvtillid

  • alle påtager sig et ansvar i forhold til sig selv og fællesskabet

 

Nr. Søby Skole er en folkeskole i et mindre bysamfund. Der er omkring 170 elever fordelt på 0. – 6. klasse.

Skolen er opdelt i to teams – indskolingen 0. - 3. og mellemtrinnet 4.- 6.  -  samt klasseteams. 

Lærerne er primært tilknyttet et team samt klasseteam. Der er desuden tilknyttet pædagoger i indskolingen. Skolen har desuden en undervisningsassistent.

Skolen har tilknyttet SFO, hvis personale – i et vist omfang – deltager i skoledelen.

Skolen er Grøn Skole, hvilket betyder at skolen én gang om året har et grønt emne som munder ud i en rapport og efterfølgende får vi det Grønne flag. Det er et internationalt projekt under Friluftsrådet.

I 2020 er vores indsatsområde: Energi


Mht. anden praksistilknytning og professionsbachelorprojektet, tilbyder vi den studerende, at denne altid kan henvende sig til praktiklæreren/skolen for yderligere informationer, vejledning og empiriske undersøgelser – hvis det mangler.

Praktikkens organisering
Nr. Søby Skole har 5 uddannede praktiklærere. Vi prioriterer meget højt, at den studerende er tilknyttet en uddannet praktiklærer. Desuden vægtes, at praktiklæreren er linjefags-uddannet/ har tilsvarende undervisningserfaring i den studerendes primære fag.

Når den studerende kender praktikskolen, skal der rettes henvendelse til skolens praktikkoordinator. Her fastsættes en mødedato, hvor der tales om fag-/klasseønsker. Den studerende har stor indflydelse på skemaets indhold i det omfang det er muligt. Praktikkoordinatoren sørger for at vise den studerende rundt på skolen og orientere om praktiske omstændigheder. Desuden får den studerende en brochure med praktiske oplysninger.

Efter mødet, når alt det praktiske er på plads, orienterer praktikkoordinatoren dig derefter om, hvem der skal være din praktiklærer i den kommende praktik og der udleveres skema. I får aftalt et møde, hvor der træffes de nødvendige aftaler – f.eks. hvad der vil passe ind i forhold til årsplanen, hvornår planerne for undervisningen skal være klar, osv. Vejledningstimerne skal tage udgangspunkt i praktikkens kompetencemål, og vi ser gerne at den studerende bidrager til en dagsorden.

Du og den primære praktiklærer (evt. flere praktiklærere) deltager i slutevalueringen. Hele praktikforløbet evalueres og du får besked på, om du er bestået. Hvis du ikke er bestået skulle det helst ikke komme en overraskelse. Der skulle gerne undervejs have været fokus på evt. problematikker.  
Du evaluerer ligeledes dit udbytte af praktikken/forløbet.

Det er vigtigt for Nr. Søby Skole, at du får en lærerig praktik.  Derfor er det også vigtigt, at du deltager i skolens dagligdag – sammen med alle personale grupper og kommer på lærerværelset i pauserne. Vi bestræber os på, at den studerende skal deltage i mindst et PR-møde i dennes praktik. 

Vi har pt. ikke krav, til de studerende, om tilstedeværelse ud over undervisnings-/vejledningstimerne samt andre møder/aktiviteter, den studerende er blevet informeret om i forbindelse med udleveringen af skemaet. Praktikkoordinatoren/vejlederen kan fastsætte forberedelsestid på skolen, hvis der er behov for det.

Det skal aftales individuelt, hvis den studerende ønsker at deltage i enten forældremøder eller skole-/hjemsamtaler.

Der vil som oftest være mulighed for at deltage i teammøder – i 1 af de 2 teams, eller klasseteammøder.

De studerendes integration, sker i høj grad ved, at de altid kan være med på lærerværelset, så de har mulighed for at være en del af den pædagogiske samt almene snak. Vi lægger vægt på at de studerende føler sig velkomne og en del af skolen. 

Mht. videooptagning gælder de almindelig regler jf. offentlighedsloven. Inden for disse rammer kan det aftales med praktikvejlederen.


Kvalitetssikring og udvikling af praktikken

Praktikvejlederen evaluerer praktikken og vejledningen med den studerende. De evt. øvrige praktiklærere melder løbende tilbage til den ”hovedansvarlige” lærer. Er der behov, kan de evt. andre tilknyttede lærere deltage i fælles samtale/vejledning.  Ved den sidste skemalagte vejledningstime, konkluderes der naturligvis på praktikkens samlede forløb.

Idet vi på skolen er 5 uddannede praktiklærere, har vi god mulighed for faglig sparring – både generelt og i evt. mere konkrete situationer. Desuden har en del af skolens lærere en mangeårig erfaring med lærerstuderende/praktik.

Det er praktikkoordinatoren, der har den primære kontakt til seminariet. 

Mht. til kompetencemålene, stiller skolen altid uddannede praktiklærere til rådighed.  Den studerende kan i videst mulig omfang bruge disses erfaring.  Praktiklæreren er bekendt med de forskellige niveauers kompetencemål. 

Samtidig er det den studerendes medansvar at være opsøgende mht. informationssøgning og drage relevante og brugbare erfaringer.

Vejledningstimerne skemalægges.

 

Studieaktivitet i praktik på Nr. Søby Skole

I forbindelse med praktikken kan I arbejde på følgende måde: 

Skemaet herunder er et eksempel på, hvordan et skema kan se ud på Nr. Søby Skole med fuld tilstedeværelse. Med ønske om dansk, musik og kristendom i indskolingen.

 

 

Mandag

Tirsdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

8.00 -    8.30

 

Forberedelse

Forberedelse

Morgensamling – læsebånd (tilsyn)

Forberedelse

Forberedelse

8.30  -     9.15

 

Forberedelse

Musik 1. kl.

Vejledning

Dansk 1. kl.

Forberedelse

9.15 – 10.00

 

Forberedelse

Kristendom 1. kl.

Forberedelse

Dansk 1. kl.

Forberedelse

10.00 -10.30

 

Pause

Pause

Pause

Pause

Pause

10.30 – 11.15

 

Dansk 1. kl.

Forberedelse

Forberedelse

Forberedelse

Dansk 1. kl.

11.15 – 12.00

 

Dansk 1. kl.

Musik 3. kl.

Kristendom 3. kl.

Forberedelse

Dansk 1. kl.

12.00 – 12.30

 

Pause

Pause

Gårdvagt

Pause

Pause

12.30 -  13.15

 

Vejledning

Dansk 1. kl.

Dansk 1. kl.

Forberedelse

Forberedelse

13.15 -  14.00

 

Forberedelse

Dansk 1. kl.

Forberedelse

Forberedelse

Forberedelse

14.00 – 15.15

 

Teammøde

 

PR-møde  

 

 

 

 

Kort bestemmelse af faget praktik

Praktik omhandler den (1) praktisk/pædagogiske dimension, der retter sig mod lærerens arbejde med elever og (2) den analytiske dimension, der retter sig mod at kunne undersøge egen og andres praksis. Praktik sammenbinder læreruddannelsens fag og den studerendes arbejde på praktikskolen.

Praktik består af tre kompetenceområder:


Kompetenceområde 1: Didaktik

Kompetenceområde 2: Klasseledelse

Kompetenceområde 3: Relationsarbejde

 

OBS: Bemærk højre kolonne i skemaerne herunder: 
Skolen skriver her, hvordan der arbejdes med kompetencemålene på praktikniveau 1, 2 og 3. 

 

 

Kompetenceområder

 

 

Kompetencemål

1. praktikniveau

 

Hvordan arbejdes der med kompetencemålene i praktik på praktikniveau 1?

 

Vidensmål:       

Den studerende har viden om:

Færdighedsmål:

Den studerende kan:

1. Didaktik

Didaktik omhandler målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning.

Den studerende kan i samarbejde med kolleger begrundet målsætte, plan­lægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning.

folkeskolens formål og læreplaner, prin-cipper for undervisnings-planlægning, undervisningsme-toder og organisering af elevaktiviteter under hensyn-tagen til elevernes forudsætninger,

planlægge, gen-nemføre og eva-luere undervis-ningssekvenser i samarbejde med medstuderende,

Krav til studerende:
Med udgangspunkt i planlægningsmodel udarbejder den studerende skriftlig plan for undervisningsforløb. 
 

Vurderingskriterier:
Den studerende skal i samarbejde med praktiklærer og medstuderende kunne forberede og gennemføre et undervisningsforløb.

 

Praktiklærer:
Med udgangspunkt i egen lærerpraksis støttes studerende i udformning af undervisningsplaner.  Det betyder, at læreren kan modellere/vise skriftlige års-, forløbs- og lektionsplaner med målsætning og evalueringsovervejelser.

evalueringsformer og tegn på elevers målopnåelse på praktikskolen,

redegøre for tegn på elever-nes udbytte af undervisningen i forhold til formu-lerede mål,

Krav til studerende: Den studerende skal evaluere udvalgte dele af undervisningen.

 

Vurderingskriterier:  Den studerende skal kunne redegøre for tegn på elevernes udbytte af undervisningen i forhold til formulerede mål

 

Praktiklærer: viser eksempler på iagttagelser af elever og hjælper i indkredsningen af tegn på elevernes læring som udgangspunkt for og justering af undervisningen.

 

observations-, dataindsamlings- og dokumentations-metoder.

analysere un-dervisningsse-kvenser med henblik på udvik-ling af undervis-ningen.

Krav til studerende: Skal lave systematiske iagttagelser.


Vurderingskriterier: Den studerende skal kunne observere og analysere udvalgte undervisningssekvenser med henblik på udvikling af undervisning.

 

Praktiklærer: Skal gennem systematisk observation af de studerendes undervisning udpege centrale problemstillinger med henblik på vejledning.

2. Klasseledelse

Klasseledelse omhandler organisering og udvikling af elevernes faglige og soci­ale læringsmiljø.

Den studerende kan lede undervisning samt etab­lere og udvikle klare og positive rammer for elevernes læring, og klassens sociale fællesskab.

klasseledelse,

lede elevernes deltagelse i un-dervisningen

Krav til studerende: Skal skrive dagsorden for hver time på tavlen.

 

Vurderingskriterier:  Den studerende skal vise tegn på begyndende færdighed i at lede elevernes deltagelse i undervisningen gennem klare og positive rammer.

 

Praktiklærer: skal med udgangspunkt i egen lærerpraksis demonstrere, hvordan undervisningen organiseres og rammesættes i en klasse. Studerende støttes i bestræbelserne på at tilrettelægge en undervisning som sikrer elevernes læringsudbytte og arbejdsro.

3. Relationsarbejde

Relationsarbejde omhandler kon­takt og relationer til elever, kolleger, forældre og skolens ressourcepersoner.

 

Den studerende kan i samarbejde med kolleger, ressourcepersoner og forældre begrundet målsætte, planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning.

kommunikation, elevtrivsel, motiva-tion, læring og elev-relationer,

kommunikere lærings- og triv-selsfremmende med elever,

Krav til studerende: skal kunne formidle klare budskaber om forventninger og krav.

 

Vurderingskriterier:  Den studerende skal kunne formidle klare budskaber om forventninger og krav.

 

Praktiklærer: skal med udgangspunkt i egen lærerpraksis demonstrere, hvordan man kommunikerer  hensigtsmæssigt med elever i undervisningen og støtte den studerende i at forbedre sine kommunikative kompetencer.

Skole/hjem-samarbejde,

kommunikere med forældre om undervisnin-gen og skolens formål og opga-ve,

Krav til studerende: at studerende skriver et informationsbrev til forælderen i relation til den undervisning, den studerende har planlagt og vil gennemføre.

 

Vurderingskriterier: 
Den studerende skal kunne kommunikere med forældre om undervisningens formål og skolens opgave.

 

Praktiklærer: giver den studerende mulighed for at etablere en kontakt til forældrene - primært i relation til den undervisning, de studerende har planlagt og vil gennemføre.

 

 

 

Kompetenceområder

 

 

Kompetencemål

2. praktikniveau

 

Hvordan arbejdes der med kompetencemålene i praktik på praktikniveau 2?

Vidensmål:       

Den studerende har viden om:

Færdighedsmål:

Den studerende kan:

1. Didaktik

Didaktik omhandler målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning.

Den studerende kan i samarbejde med kolleger begrundet målsætte, plan­lægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning.

undervisnings-metoder, prin-cipper for un-dervisningsdiffe-rentie¬ring, læ-remidler og it,

planlægge, gen-nemføre og eva-luere et under-visningsfor¬løb med anvendelse af en variation af metoder, un-dervisningsdiffe-rentie¬ring samt læremidler og it i samarbejde med medstuderende,

Krav til studerende:

Med udgangspunkt i planlægningsmodel udarbejder den studerende skriftlig plan for undervisningsforløb med varieret anvendelse af metoder og læremidler.

 

Praktiklærer: med udgangspunkt i egen lærerpraksis støttes studerende i udformning af undervisningsplaner med begrundet anvendelse af forskellige metoder, undervisningsdifferentiering samt læremidler og IT. 

Det betyder at læreren kan modellere/ vise konkrete skriftlige års-, forløbs- og lektionsplaner med målsætning og evalueringsovervejelser under anvendelse af varierede metoder og læremidler.

formative og summative eva-lue¬ringsmetoder samt test,

 

evaluere under-visningsforløb og elevers lærings-udbytte,

Krav til studerende: skal evaluere undervisningsforløb og kunne redegøre for tegn på elevernes udbytte af undervisningen i relation til formulerede mål.

 

Praktiklærer: viser eksempler på evaluering af et undervisningsforløb og hjælper i indkredsningen af tegn på elevernes læring. 

observations-, dataindsamlings- og dokumentati-ons¬metoder.

observere egen praksis og den enkelte elevs læring med hen-blik på udvikling af undervisnin-gen.

Krav til studerende: Skal lave systematiske iagttagelser af egen praksis med henblik på udvikling af undervisning

 

Praktiklærer: praktiklæreren skal gennem systematisk observation af de studerendes undervisning udpege centrale problemstillinger som udgangspunkt for og justering af undervisningen med henblik på vejledning.

2. Klasseledelse

Klasseledelse omhandler organisering og udvikling af elevernes faglige og soci­ale læringsmiljø.

Den studerende kan lede undervisning samt etab­lere og udvikle klare og positive rammer for elevernes læring, og klassens sociale fællesskab.

klasseledelse, læ¬ringsmiljø og klassens sociale relationer og

udvikle tydelige rammer for læ-ring og for klas-sens soci¬ale liv i samarbejde med eleverne og

Krav til studerende: Skal lave lektionsplaner for hver time med henblik på tydelig mål- og rammesætning.

 

Praktiklærer: skal med udgangspunkt i egen lærerpraksis demonstrere, hvordan undervisningen organiseres og rammesættes i en klasse. Studerende støttes i bestræbelserne på at tilrettelægge en undervisning som sikrer elevernes læringsudbytte og arbejdsro.

3. Relationsarbejde

Relationsarbejde omhandler kon­takt og relationer til elever, kolleger, forældre og skolens ressourcepersoner.

 

Den studerende kan i samarbejde med kolleger, ressourcepersoner og forældre begrundet målsætte, planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning.

kommunikation, involverende læringsmiljøer, motivation og trivsel, 

samarbejde dia-logisk med ele-ver og kolleger om justering af undervisningen og elevernes aktive deltagel-se,

Krav til studerende: Skal kommunikere dialogisk med kolleger, medstuderende og elever med henblik på elevernes aktive deltagelse.


Praktiklærer: med udgangspunkt i egen lærerpraksis eksemplificerer praktiklæreren, hvordan man som lærer kommunikerer dialogisk i undervisningen med henblik på elevernes aktive deltagelse.

Praktiklæreren støtter desuden den studerende i at forbedre sine kommunikative kompetencer.

 

Kommunikation,

kommunikere skriftligt og mundtligt med forældre om formål og ind-hold i planlagte undervisnings-for¬løb,

Krav til studerende: at studerende informerer forældrene i relation til den undervisning, den studerende har planlagt og vil gennemføre.


Praktiklærer: giver den studerende mulighed for at deltage i en kontakt til forældrene - primært i relation til den undervisning, de studerende har planlagt og vil gennemføre.

 

 

 

Kompetenceområder

 

 

Kompetencemål

3. praktikniveau

 

Hvordan arbejdes der med kompetencemålene i praktik på praktikniveau 3?

 

 

Vidensmål:       

Den studerende har viden om:

Færdighedsmål:

Den studerende kan:

1. Didaktik

Didaktik omhandler målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning.

Den studerende kan i samarbejde med kolleger begrundet målsætte, plan­lægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning.

organisations-, undervisnings-, og samarbejds-former 

planlægge, gennemføre og evaluere længerevarende undervisningsfor­løb under hensyntagen til elev- og årsplaner i samarbejde med medstuderende og skolens øvrige ressourceperso­ner, 

Krav til studerende:

Med udgangspunkt i planlægningsmodel udarbejder den studerende skriftlig plan for undervisningsforløb under hensyntagen til elev- og årsplaner i samarbejde med medstuderende og skolens øvrige ressourcepersoner,

Praktiklærer: med udgangspunkt i egen
lærerpraksis støttes studerende i
udformning af undervisningsplaner under hensyntagen til elev- og årsplaner.

Det betyder, at læreren kan modellere/vise konkrete skriftlige års-, forløbs- og elevplaner med målsætning og evalueringsovervejelser. 

metoder til formativ og summativ evalue­ring og

evaluere elevers læringsudbytte og undervisning-ens effekt og

Krav til studerende: skal evaluere elevernes læringsudbytte og undervisningens effekt.

 

Praktiklærer: modellerer/ viser eksempler på formativ og summativ evaluering af læringsudbytte og undervisningens effekt.

obser­vations-, dataindsamlings- og dokumentations­metoder.

udvikle egen og andres praksis på et empirisk grundlag.

Krav til studerende: Skal lave systematiske iagttagelser af undervisning med henblik på udvikling af egen og andres praksis.

 

Praktiklærer: skal gennem observation af de studerendes undervisning udpege centrale problemstillinger som udgangspunkt for vejledning og udvikling af praksis.

2. Klasseledelse

Klasseledelse omhandler organisering og udvikling af elevernes faglige og soci­ale læringsmiljø.

Den studerende kan lede undervisning samt etab­lere og udvikle klare og positive rammer for elevernes læring, og klassens sociale fællesskab.

læringsmiljø, inklusion, konflikthåndte­ring og mobning.

lede inklusions-processer i samarbejde med eleverne.

Krav til studerende: Skal i planlægning og tilrettelæggelse af undervisning være eksplicitte vedr. inklusionsperspektivet.

 

Praktiklærer: skal med udgangspunkt i egen lærerpraksis dele erfaringer vedr. konflikthåndtering, mobning og inkluderende læringsmiljø.

Studerende støttes i bestræbelserne på at tilrettelægge en undervisning, der inkluderer alle elever.

3. Relationsarbejde

Relationsarbejde omhandler kon­takt og relationer til elever, kolleger, forældre og skolens ressourcepersoner.

 

Den studerende kan i samarbejde med kolleger, ressourcepersoner og forældre begrundet målsætte, planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning.

anerkendende kommunikation, og ligeværdigt samarbejde, inklusionspro­cesser og 

støtte den enkelte elevs aktive deltagelse i undervisningen og klassens sociale liv og

Krav til studerende: Skal kunne indgå i et ligeværdigt samarbejde med elever, kolleger, forældre og andre. Skal kunne kommunikere anerkendende med henblik på at støtte og inkludere den enkelte elev i undervisning og klassens sociale liv.

 

Praktiklærer: med udgangspunkt i egen praksis eksemplificerer praktiklæreren, hvordan man kommunikerer anerkendende med henblik på elevernes aktive deltagelse i undervisning og klassens sociale liv.

Praktiklæreren støtter desuden den studerende i at forbedre sine kompetencer ift. kommunikation og samarbejde.

Processer, der fremmer godt skole-hjemsam-arbejde og sam-arbejdsformer ved forældre-møder og for-ældresamtaler og kontaktgrupper.

kommunikere med forældre om elevernes skolegang.

Krav til studerende: skal kunne deltage aktivt og ligeværdigt i forældresamarbejde og kommunikere med forældre om elevernes skolegang.

 

Praktiklærer: deler erfaringer om skole-hjem-samarbejde med studerende og giver den studerende mulighed for at deltage i forældresamarbejde.

                                                                                                                                                        


 


 

 

Studieaktivitetsmodellen

Praktikskolen skal jvf bekendtgørelsen tilrettelægge en praktik svarende til 37 arbejdstimer pr uge.

Studieaktivitetsmodellen kan synliggøre de forskellige undervisnings- studie- og læringsaktiviteter, som er indeholdt i praktikperioden. Den anvendes som afsæt for gensidig forventningsafstemning mellem undervisere og studerende.

 

Kompetencemål for praktik - synoptisk opstillet 

 

 

Kompetence-områder

 

Kompetence-mål

 

1. praktikniveau

 

Vidensmål:               Færdighedsmål:

Den studerende      Den studerende 

har viden om            kan

 

2. praktikniveau

 

Vidensmål:               Færdighedsmål:

Den studerende      Den studerende 

har viden om            kan

 

3. praktikniveau

 

Vidensmål:               Færdighedsmål:

Den studerende      Den studerende 

har viden om            kan

 

Didaktik

 

Didaktik omhandler målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning.

 

 

 

Den studerende kan i samarbejde med kolleger begrundet målsætte, plan­lægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning.

folkeskolens formål og læreplaner, principper for undervisningsplanlægning, undervisningsmetoder og organisering af elevaktiviteter under hensyntagen til elevernes forudsætninger,

planlægge, gennemføre og evaluere undervisningssekvenser i samarbejde med medstuderende,

undervisningsmetoder, principper for undervis-ningsdiffe­rentie­ring, læ­remidler og it,

planlægge, gen­nemføre og evaluere et under­visningsfor­løb med anvendelse af en variation af metoder, undervisningsdifferentie­ring samt læremidler og it i samarbejde med medstuderende,

organisations-, undervisnings-, og samarbejdsformer 

planlægge, gennemføre og evaluere længerevarende undervisningsfor­løb under hensyntagen til elev- og årsplaner i samarbejde med medstuderende og skolens øvrige ressourceperso­ner, 

evalueringsformer og tegn på elevers målopnåelse på praktikskolen, 

redegøre for tegn på elevernes udbytte af undervisningen i forhold til formulerede mål,

formative og summative evalue­ringsmetoder samt test,

evaluere under­visningsforløb og elevers læringsudbytte,

metoder til formativ og summativ evalue­ring og

evaluere elevers læringsudbytte og undervisning-ens effekt og

observations-, dataindsamlings- og dokumenta-tionsmetoder. 

analysere undervisningssekvenser med henblik på udvikling af undervisningen.

observations-, dataindsamlings- og dokumenta-tions­metoder. 

observere egen praksis og den enkelte elevs læring med henblik på udvikling af undervisningen.

obser­vations-, dataindsamlings- og dokumentations­metoder.

udvikle egen og andres praksis på et empirisk grundlag.

 

Klasseledelse

 

Klasseledelse omhandler organisering og udvikling af elevernes faglige og soci­ale læringsmiljø.

 

 

 

Den studerende kan lede undervisning samt etab­lere og udvikle klare og positive rammer for elevernes læring, og klassens sociale fællesskab.

klasseledelse,

lede elevernes deltagelse i undervisningen 

klasseledelse, læ­ringsmiljø og klassens sociale relationer og

udvikle tydelige rammer for læring og for klassens soci­ale liv i samarbejde med eleverne og 

læringsmiljø, inklusion, konflikthåndte­ring og mobning.

lede inklusions-processer i samarbejde med eleverne.

 

Relations-arbejde

 

Relations-arbejde omhandler kon­takt og relationer til elever, kolleger, forældre og skolens ressourcepersoner.

 

 

 

 

Den stude-rende kan i samarbejde med kolleger, ressourcepersoner og forældre begrundet målsætte, planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning.

kommunikation, elevtrivsel, motivation, læring og elevrelati­oner, 

kommunikere lærings- og trivselsfremmende med elever,

kommunikation, involve­rende læringsmiljøer, motivation og trivsel, 

samarbejde dialogisk med elever og kolleger om justering af undervisningen og elevernes aktive deltagelse,

anerkendende kommunikation, og ligeværdigt samarbejde, inklusionspro­cesser og 

støtte den enkelte elevs aktive deltagelse i undervisningen og klassens sociale liv og

skole-hjemsamar­bejde, 

kommunikere med forældre om undervisningen og skolens formål og opgave,

Kommunikation,

 

kommunikere skriftligt og mundtligt med forældre om formål og indhold i planlagte undervisningsfor­løb,

Processer, der fremmer godt skole-hjemsam-arbejde og sam-arbejdsformer ved forældre-møder og for-ældresamtaler og kontaktgrupper.

kommunikere med forældre om elevernes skolegang.