Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolehjemsamarbejde

Formål
Principperne for Nr. Søby Skoles Skole-Hjem-Samarbejde skal sikre et fælles ansvar for trivsel og tryghed og dermed en ideel lærings- og dannelsesproces for det enkelte barn. Dette opnås via en ligeværdig og ærlig kommunikation mellem skolen og det enkelte hjem og skal forankres gennem Nr. Søby Skoles værdier og DNA, hvor skolen og forældrene i et tæt samarbejde tager ansvar for det enkelte barns trivsel, udvikling og faglighed, samt medansvar for de fællesskaber, hvori barnet indgår. 

Mål for skolehjemsamarbejdet
➢ Samarbejdet skal give forældrene og personalet et fælles sprog i forbindelse med barnets trivsel, faglige og sociale udvikling og dannelse, samt sikre relevant information mellem skole og hjem. 
➢ Samarbejdet styrkes mellem skole og hjem gennem gensidig respekt, tillid og åbenhed. 
➢ Samarbejdet sikrer, at alle elever udfordres det de kan gennem elevplaner med fokus på barnets udvikling. 
➢ Samarbejdet sikrer kommunikation og aftaler mellem skole og det enkelte hjem om, hvordan bar net støttes bedst muligt. 

Anti-mobbestrategi 
➢ Nr. Søby Skole har udarbejdet en anti-mobbestrategi, der findes i tre udgaver (”KORT OG GODT”, ”OVERSIGT” OG ”SUPPLERENDE”). Alle tre versioner er tilgængelige på skolens ForældreIntra/AULA. 
➢ Anti-mobbestrategien udleveres af skolebestyrelsen på første forældremøde i et nyt skoleår.
➢ Både børn, forældre og personale har bidraget med input og på den måde været med i udarbejdelsen af strategien. 
➢ Det forventes, at både forældre og personale er vidende og taler om strategien med børnene. 
➢ Personalet er forpligtet på at tale om og arbejde med strategien i elevernes hverdag på skolen. 
➢ Elevernes trivsel medtages som et punkt på de årlige forældremøder. 
➢ Hensigten er, at strategien kan danne grundlag for et samarbejde mellem forældre og personale, hvor der er et fælles udgangspunkt i forhold til at skabe de bedste rammer for elevernes trivsel. 
➢ Strategien skal implementeres og løbende evalueres og udvikles. 

Skolehjemsamtaler 
➢ Skolehjemsamtaler sikrer dialog og konkrete aftaler mellem personale og forældre i forhold til at fastsætte og indfri målene for barnets faglige og sociale udvikling. 
➢ Skolehjemsamtalen understøttes af elevplanen samt anden form for evaluering. 
➢ Skolen informerer og sender tilmelding til skolehjemsamtaler ud minimum tre uger før samtalerne. 
➢ Alene forældrene deltager i skolehjemsamtalerne i indskolingen (0.-1.-2.-3. KLASSE). 
➢ Eleverne deltager med forældrene i skolehjemsamtalerne på mellemtrinnet (4.-5.-6. KLASSE). 
➢ Der afholdes elevsamtaler én gang om året forud for skolehjemsamtalerne. 
➢ Børnene får et samtaleark med hjem til udfyldning forud for elevsamtalerne. 
➢ Skolen offentliggør elevplanerne i tilpas god tid, så forældrene kan bruge dem som forberedelse til skolehjemsamtalen.
➢ 0., 1., 4. og 6. klasse afholder to samtaler om året (EFTERÅR/FORÅR). 
➢ 2., 3. og 5. klasse afholder én samtale om året (EFTERÅR). 
➢ Alt efter behov har skole og hjem mulighed for en samtale nummer to i foråret. Såvel skole som hjem kan være udfarende kraft i den forbindelse. 
➢ På 6. årgang deltager engelsklæreren i skolehjemsamtalen i foråret. 
➢ Skolen tilstræber at give forældrene fyldestgørende viden om elevens udvikling i alle fag, samt hvor dan hjemmet kan støtte op omkring barnets læring, udvikling og trivsel. 
➢ Forældrene tilstræber, at mindst én forælder deltager i skolehjemsamtalen. 

Kommunikation 
➢ Som altid foregår den konstruktive dialog med respekt for hinanden. 
➢ Vi anerkender hinanden og vores gode intentioner og hjælpes ad med at tale hinanden og skolen op. 
➢ Meddelelser vedrørende det enkelte barn gives primært via ForældreIntra/AULA. Oplever skole og eller hjem bekymringer i forhold til barnets læring, udvikling eller trivsel, bør der altid rettes personlig henvendelse, så der kan træffes aftaler om gode tiltag. 
➢ Beskeder vedrørende fravær skal skrives i kontaktbogen på ForældreIntra/AULA til klasselæreren og til øvrig relevant personale. 
➢ Ved kendt fravær over én dags varighed - fx ferie - rettes der henvendelse til skolelederen.

Forældreråd 
➢ Forældrerådet etableres på første forældremøde i et nyt skoleår. 
➢ Forældreråds-idékatalog udleveres af skolebestyrelsen på første forældremøde i et nyt skoleår. 
➢ Forældrerådet har til opgave at planlægge forældremøder i samarbejde med klasselæreren.
➢ Forældrerådet har derudover blandt andet til opgave at planlægge minimum 1-2 arrangementer for klassen om året. 
➢ Forældrerådet kontakter og informerer nye forældre i klassen. 
➢ Forældrerådet tager sig i muligt omfang også af andre relevante forhold vedrørende klassens trivsel. 

Forældremøder 
Forældremøder er medvirkende til at skabe et godt sammenhold og fællesskab omkring klassen. Møderne har fokus på klassens arbejde med såvel lærings- som trivselsmæssige aktiviteter. 
➢ Der afholdes minimum ét årligt forældremøde om året (AUGUST-SEPTEMBER). Dansklæreren og matematiklæreren deltager i mødet. 
➢ Der afholdes ekstraordinære forældremøder efter behov. 
➢ Forældremøderne planlægges af klassens personale i samarbejde med forældrerådet. 
➢ Skolen udsender mødeindkaldelse til forældremøde 2-3 uger før mødet. 
➢ Forældrene bestræber sig på at deltage i forældremøderne. 
➢ Forældremøderne sikrer, at forældrene kender de overordnede planer for de faglige og sociale aktiviteter, der iværksættes i og omkring klassen, samt hvor de kan hente yderligere informationer fx på ForældreIntra/AULA. 
➢ Principperne for anti-mobbestrategien skal være et fast punkt på dagsordenen til forældremøderne. 

Klasselærer 
Klasselæreren er den centrale person i forhold til kontakten mellem skole og hjem. Teamet omkring klassen mødes ugentligt for at samle op og gøre status på klassen som et fællesskab og på den enkelte elev for hele tiden at skabe de bedste rammer for læring, udvikling og trivsel. 

Klasseteamet orienterer regelmæssigt forældrene om hverdagen og klassens liv. Orienteringen kan fx ved røre, hvad der i øjeblikket arbejdes med, hvordan forældrene bedst kan støtte og bakke op omkring det fag lige arbejde på klassen, nyt fra faglærere, klassens sociale liv, arrangementer for klassen, studerende i klassen og invitationer til møder og eller samtaler. Ved skolestart er der særligt fokus på, at skolehjemsamarbejdet kommer godt i gang. Det er vigtigt, at skole og hjem - og forældrene indbyrdes - snakker om væsentlige for hold og afstemmer positive forventninger til hinanden. 

Der foregår en gensidig åben dialog mellem klasselæreren og forældre til det enkelte barn om forhold, der har betydning for barnets læring, udvikling og trivsel. De årlige skolehjemsamtaler fungerer som ”udviklings samtaler”, hvor elev (FRA OG MED MELLEMTRINNET - 4. KLASSE), forældre og personale mødes i et ligeværdigt og konstruktivt samarbejde. 

Stafetlog (Nu kaldet TVÆRS)
En stafetlog er en digital ”notesbog” over indsatser og involverede personer. I stafetloggen er de initiativer, der bliver taget i forhold til et barn samlet. I stafetloggen beskrives de aftaler, der er lavet. Stafetloggen giver et overbliv over hvilke fagpersoner, der er involveret, og hvilke opgaver de har. Stafetloggen er med til at sikre gode overgange for forældre og børn (EKSEMPELVIS FRA BØRNEHAVE TIL SKOLE - FRA INDSKOLING TIL MELLEMTRIN - OG FRA MELLEMTRIN TIL OVERBYGNING). Stafetloggen udarbejdes altid i et samarbejde med forældrene, og forældrene vil til enhver tid være ajour med, hvad der er skrevet om deres barn i stafetloggen, da der ikke noteres i loggen mellem møderne. Kun barnets forældre og de personer, som forældrene har givet tilladelse til, kan få indblik i stafetloggen. 

En stafetlog oprettes, når en medarbejder og eller en forælder oplever en særlig bekymring og beslutter at tale sammen om opmærksomheden. Stafetloggen starter altså, når der indledes et samarbejde med forældre omkring deres barn. Der kan eksempelvis være tale om udtaleproblemer eller stammen hos et barn eller måske motoriske-, faglige- og eller trivselsvanskeligheder, som kræver en ekstra indsats. Der indhentes altid samtykke fra forældrene, hvis indsatsen for barnet kræver, at andre fagpersoner involveres i processen/ for løbet. 

Stafetloggen lukkes ned, når forældrene - sammen med de øvrige samarbejdspartnere - vurderer, at barnet atter trives og er i god udvikling. Hvis der ikke længere er behov for en tværfaglig indsats, afsluttes forløbet. 

Traditioner 

Morgensamling 
Ud fra ønsket om at udvikle den enkelte elevs evne til at kunne indgå i et stort fællesskab og til at kunne tage hensyn til andre, startes hver skoledag med morgensamling. Der synges morgensang, hvor alle deltager aktivt i fælles sang. Der er her mulighed for, at eleverne kan markere sig socialt, ligesom der fejres fødselsdage, bringes efterlysninger og fremlysninger, gives meddelelser fra eleverne og personalet, drøftes eventuelle indsatsområder og eller problemstillinger eller fremvises elevproduktioner. Det er vigtigt, at morgensamlingen giver en god, rolig og genkendelig start på skoledagen for børnene.

Elevråd 
Elevrådet udgøres af to elever fra henholdsvis 4., 5. og 6. klasse. Rådet mødes jævnligt ud over skoleåret med den elevrådsansvarlige. Rådet arbejder med forskellige initiativer og aktiviteter, der positivt kan påvirke skolehverdagen (NYHEDSINDSLAG I FORBINDELSE MED MORGENSAMLING, LEGE OG KONKURRENCER, DELTAGELSE I KOMMUNALE ELEVRÅDS AKTIVITETER MED MERE). 

Legepatrulje
5. klasse har ansvaret for - sammen med den legepatruljeansvarlige - at arrangere pause- og aktivitetstilbud til store og små i formiddagspausen på fire af ugens fem dage. Formålet er at skabe og udvikle gode fælles skabende aktiviteter på kryds og tværs, der kan medvirke til gode pauser og til at styrke og udvikle sammen holdet mellem store og små. 

Skoleboden 
6. klasse har - sammen med den voksenansvarlige - ansvaret for skoleboden, der - efter en nærmere aftalt plan - er åben i formiddags- og eller middagspausen. Relevant information vedrørende skoleboden offentliggøres via ForældreIntra/AULA. 

Skolemad 
Skolen tilbyder én gang om ugen et varmt måltid mad med tilhørende salat og brød. Information og tilmelding og betaling udsendes fra kontoret. 

Kommunale idrætsdage 
3.-4.-5.-6. klasse deltager i en række idrætsstævner ud over skoleåret. Idrætslærerne orienterer forældrene om deltagelse i stævnerne via ForældreIntra/AULA. Stævnedeltagelsen har såvel et fagligt som et socialt sigte. 

1. skoledag 
I forbindelse med 1. skoledag møder 1.-2.-3.-4.-5.-6. klasse kl. 09.00, mens de nye 0. klasse-elever og deres forældre møder kl. 10.00. Skolens øvrige elever og personale står espalier og synger velkomstsang, og de nye elever og forældre går igennem flag-alleen i skolegården ind på skolen. Der tages hul på den resterende del af dagen i 0. klasselokalet. Denne skoledag er afkortet for alle. Børnene har således fri kl. 12.00. 

Uge 41 
I forbindelse med skoleårets planlægning prioriteres en omlagt emneuge i uge 41. Årlige tilbagevendende begivenheder i denne uge er Aktivitetsdagen på Skive Stadion - alternativt i den indendørs Spar Nord Arena - samt Skolernes Motionsdag. Motions- og idrætsaktiviteterne kobles typisk med et andet tema, som ugens øvrige aktiviteter tager afsæt i.

Juleklippeklistredag 
Den sidste fredag i november inviterer skolen forældre og bedsteforældre til julehygge på skolen. Der klippe klistres, og skolen pyntes op efter et fælles tema. Der serveres kaffe, saft og æbleskiver i storrrummet. 

Luciaoptog 
I forlængelse af morgensamlingen den 13. december, eller den næstkommende hverdag, går 3. klasse luciaoptog. Forældre og bedsteforældre er velkomne til at deltage.

Klasseteamdage 
Den sidste skoledag op til henholdsvis jule- og sommerferien er afkortet og ”omlagte”. Der prioriteres sådan, at klasseteamet - dansk- og eller matematiklærer - kan være sammen med klassen hele dagen. Hele skolen deltager i julegudstjeneste i Kobberup Kirke den sidste dag før juleferien. Sidste skoledag inden sommerferien dyster personalet mod 6. klasse i rundbold. Der afsluttes med 6. klasse-underholdning i storrummet. Forældre er velkomne til at deltage i dagens aktiviteter. 

Skolefest 
Torsdag i uge 6 fejres skolens fødselsdag. I den forbindelse opfører 6. klasse skolekomedie. Forældre, søskende og bedsteforældre inviteres til forestillingen, der foregår i Søby-Højslev Arena. Efter forestillingen er der hyggeligt samvær. 5. klasse og forældrerådet står for opsætning af borde og stole og for salg af kaffe, kage med mere. Der arrangeres disco i glassalen. 

Grønt flag - omlagt emneuge - forår 
Skolen har gennem mange år gjort sig fortjent til det Grønne Flag - ofte gennem en emneuge, hvor natur, miljø og udeliv har været centrale omdrejningspunkter. I forlængelse af emneugen, der har et treårigt rul (ÅR 1-2 ARBEJDER ALENE ”UDVALGTE” KLASSER FRA INDSKOLINGEN OG ELLER MELLEMTRINNET MED EMNET, MENS HELE SKOLEN ARBEJDER MED EMNET HVERT TREDJE ÅR) Der skal efterfølgende samles op på arbejdet, og en rapport udarbejdes og indsendes. 

9. klassernes sidste skoledag 
I slutningen af maj gæster tidligere Nr. Søby Skole-elever skolen i forbindelse med deres sidste skoledag på Højslev Skole. Ved denne lejlighed dyster 6. klasse mod de tidligere Nr. Søby’ere. Skolen er vært ved mad og drikke og hyggeligt samvær i storrummet. Forældre til 9. klasse-eleverne er velkomne til at deltage. 

Lejrskole 
I løbet af 5. klasse er der indlagt lejrskoleophold på Vester Vandet (I FORÅRET) af 3-4 dages varighed. I udgangspunktet deltager teamet omkring klassen i opholdet. Information vedrørende lejrskoleopholdet kommunikeres ud i forbindelse med forældremødet, og efterfølgende følges der op via ForældreIntra/ AULA. 

Rød Tråd 
I samarbejde med Ørslevkloster Børneunivers og Højslev Skole arrangeres der hvert år Rød Tråd arrange menter for henholdsvis 4., 5. og 6. klasse for at fremme samværet med og kendskabet til hinanden og for at styrke fællesskabet på tværs og den gode overgang til overbygningen på Højslev Skole. 

Easy IQ - Aula 
I Skive Kommune er Easy IQ valgt som den nye SkolePortal og Læringsplatform. Easy IQ - SkolePortal giver mulighed for at arbejde digitalt med blandt andet læringsforløb, aflevering af opgaver, respons på opgaver, portfolio samt den enkelte elevs elevplan. Det er også her, at års- og aktivitetsplaner for de enkelte fag offentliggøres. SkolePortalen indeholder mange potentialer, som vi er i gang med at udforske og til stadighed udvikle på. 

AULA vil fra skoleåret 2019-2020 give elever, pædagogisk personale og forældre adgang til informationer fra skolen og dagtilbud. AULA erstatter folkeskolernes brug af SkoleIntra og bliver fremtidens kommunikations kanal i folkeskoler og SFO'er i alle landets kommuner og desuden i dagtilbud i 93 kommuner. AULA kommer i drift i skolerne i løbet af skoleåret 2019-2020. 

AULA blev besluttet som en del af det fællesoffentlige Brugerportalsinitiativ (BPI), som skal etablere tids svarende digitale platforme, der kan understøtte en ny folkeskole og målene i folkeskoleformen. AULA gik tidligere under navnet Samarbejdsplatformen.

Opfølgning - evaluering 
Principperne for skolehjemsamarbejdet evalueres/revideres én gang årligt på et skolebestyrelsesmøde. 

Nr. Søby Skole, den 01. august 2019 Skolebestyrelsen og personalegruppen