PRAKTIKBESKRIVELSE jf. Bekendtgørelse nr. 211 af 06/03/2014 om uddannelse til professionsbachelor som pædagog. Gældende fra 1. august 2014 | |
Beskrivelse af praktikstedet: Institutionens navn: Adresse: Postnr. og By: Tlf.nr.: Institutionens E-mail: Hjemmeside adr.: Institutionsleder: Kontaktperson for praktik i pædagoguddannelsen: Kommunal: Privat: Regional: |
Nr. Søby Skole og SFO Stoholmvej 24 7840 Højslev 99 15 33 50
nsob@skivekommune.dk https://nrsoebyskole.aula.dk/
Michael Varmdal Mogensen Michael Varmdal Mogensen/Mette Hviid Kommunal
|
Institutionstype/ foranstaltning
|
|
Institutionens formål jf. lovgrundlag. | Skole og fritid https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=196651 |
Karakteristik af brugergruppen: Beskrivelse af den / de aktuelle børne- / bruger/borgergruppe. | Normal folkeskole. En grundskole med børn fra 0.-6.årgang.
|
Arbejdsmetoder: Kort beskrivelse af praktikstedets pædagogiske praksis og teoretiske og metodiske grundlag (Uddybes senere i relation til uddannelsesplanens videns- og færdighedsmål)
| Vi forsøger at integrere de studerende i dagligdagens aktiviteter. Vi arbejder ud fra Fællesskab, Anerkendelse og Faglighed Vi anvender den Pædagogiske Læringscirkel (PLC)
|
Ansatte | Lærere, pædagoger, PAU |
(pædagogiske faggrupper, andre faggrupper) |
|
Praktikvejlederens kvalifikationer:
| Pædagogisk grunduddannelse: PD modul i praktikvejledning: X Diplomuddannelse Andet/ andre uddannelser: Navne: Mette Hviid |
Tværprofessionelt samarbejde in- og eksternt: | Tale- hørekonsulent, skolepsykolog, læse- og matematikkonsulent, sundhedsplejerske, skole socialrådgiver |
Særlige forhold omkring den studerendes ansættelse: | Vi forventer den studerende kan have en arbejdstid der hedder til 16.30 mandag til torsdag, og til 15.30 fredag. Derudover er vi selvfølgelig lydhør for specielle ønsker i forhold til arbejdsplan.
|
Arbejdsforhold Forventes den studerende at arbejde alene? Ved bekræftelse: hvor meget og hvordan? | Den studerende forventes med tiden at kunne varetage aktiviteter i SFO’en alene. Vi forventer at den studerende kan varetage 1-2 planlagte aktiviteter om ugen. Den studerende vil ikke få skemalagte enetimer i skoledelen.
|
Øvrige oplysninger |
|
Uddannelsesplan Praktikstedet skal jf. bekendtgørelsen §9 stk. 2 udfærdige Uddannelsesplan for de praktikperioder, praktikstedet kan modtage studerende. Planen skal udarbejdes i overensstemmelse med kompetencemålene for de relevante praktikperioder med angivelse af relevant litteratur, organisering af praktikvejledning og af kontakt til professionshøjskolen. Uddannelsesplanen udarbejdes i samarbejde med professionshøjskolen. | |||||||
Specialiseringsmuligheder: Hvilke specialiseringsmuligheder kan praktikstedet tilbyde? (Sæt X - Nogle praktiksteder, kan tilbyde flere specialiseringsmuligheder. Vi opfordrer til, at praktikstedet angiver primær og evt. sekundær specialiseringsmulighed. Den primære specialiserings kompetenceområder for 2. og 3. praktik skal præsenteres i uddannelsesplanen. Praktikstedet kan præsentere det sekundære specialiseringsområde på samme måde) Primær: Sekundær:
| |||||||
Valgfagsområder: Følgende emneområder er valgfag for de studerende i løbet af uddannelsen. Hvilke af disse emneområder kan ses i det daglige arbejde i institutionen?
|
Uddannelsesplan 1. Praktik (Grundfagligheden) | ||
Kompetencemål: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis. | ||
Vidensmål: Den studerende har viden om
| Færdighedsmål: Den studerende kan | Hvilke muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledningen? (fx Hvordan arbejder praktikstedet med dette? hvilke læringsmuligheder tilbyder praktikstedet den studerene? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?) |
praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver, | anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde, | Den studerende må have viden om lovgrundlaget for folkeskolen, samt sætte sig ind i hvilken specifik målgruppe der er på praktikstedet.
|
målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter, | målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder, | Den studerende får mulighed for at planlægge aktiviteter, hovedsageligt i SFO’en. Det forventes at den studerende selv, evt. med hjælp af vejlederen, finder relevant litteratur om pædagogisk praksis til den valgte aktivitet.
|
evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer og | dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder | Det forventes at den studerende præsenterer didaktiske modeller for vejlederen i vejledningen, ud fra disse forventes det at den |
| reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, og | studerende kan reflektere over kvaliteten. Den studerende vil sammen med vejlederen evaluere egne læreprocesser.
|
såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima. | anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. | Den studerende får mulighed for at planlægge aktiviteter der belyser betydningen af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima.
|
Angivelse af relevant litteratur: |
| |
Evaluering. Her formuleres hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden | Ud fra Kompetencemålet, og videns- og færdighedsmålene, vil den studerende modtage vejledning om hvordan målene opfyldes. | |
Organisering af vejledning: a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet for den enkelte studerende?: |
| |
|
c) Det forventes at den studerende uplaoder arbejdsportfolien i Dialogforum på praktikportalen, hvor vejleder er tilknyttet. | |
Den studerendes arbejdsplan: | Den studerende skal forvente at have en arbejdstid der fordeler sig mellem 08.00- 16.30 Fredag fra 08.00-15.30 Som udgangspunkt skal man som studerende kunne arbejde til kl. 16.30 man-tors., og til kl. 15.30 fredag. Ved skolefridage vil arbejdstiden være omlagt, arbejdstiderne vil her ligge mellem 06.05-17.00 man-tors. og 06.05-16.00 fredag. Den studerende kan forvente at få skema for skolefridage ca. 4 uger før. Vi er selvfølgelig lydhør i forhold til specielle ønsker, såsom fritidsaktiviteter mm. | |
Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution (herunder en kort beskrivelse af hvordan institutionen forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet) | Opstår der bekymringer/problemer i praktikken vil vejlederen altid forsøge at løse disse med den studerende. Kan dette ikke lade sig gøre, vil vejlederen tage kontakt til uddannelsesinstitutionen, for råd og vejledning, med henblik på at fælles få løst problemerne. | |
Uddannelsesplan 2. praktik - Skole- og fritidspædagogik | ||
Område 3: Udviklings- og læringsrum – 2. praktik. Området retter sig mod pædagogisk arbejde i forskellige udviklings- og læringsrum dvs. skole- og fritidsinstitutioner, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af og kommunikation om pædagogiske aktiviteter i pædagogisk praksis. | ||
Kompetencemål: Den studerende kan skabe sammenhænge mellem forskellige udviklings- og læringsrum og varetage pædagogiske og didaktiske opgaver i fritidstilbud og skole samt indgå i professionel kommunikation herom. | ||
Vidensmål: Den studerende har viden om | Færdighedsmål: Den studerende kan | Hvilke muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledningen? (fx Hvordan arbejder praktikstedet med dette? hvilke læringsmuligheder tilbyder praktikstedet den studerene? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?) |
professionsfaglig kommunikation, argumentation og samarbejde, | kommunikere og samarbejde professionelt med forældre, kolleger, lærere og andre relevante aktører, | Den studerende vil gennem praktikken komme til at arbejde sammen med både pædagoger, lærere, og andre faggrupper.
|
ledelse af udviklings- og læringsrum, herunder om klasserumsledelse, | motivere, lede og samle børn og unge om konkret læring, | Den studerende bliver en naturlig del af skoledelen, og vil på denne måde kunne indsamle empiri om klasserumsledelse samt ledelse af udvikling- og læringsrum. |
|
| Den studerende vil med tiden være ansvarlig for egen undervisning, med vejledning og observation fra enten vejleder eller lærer kollega.
|
didaktik og metodik knyttet til læring, | redegøre for sammenhængen mellem metodiske og didaktiske overvejelser og egen pædagogiske praksis, | Den studerende skal til vejledning redegøre for didaktiske modeller og metodik, ud fra udførte aktiviteter, både i skole og SFO. Den studerende forventes at kunne reflektere over egen pædagogisk praksis ud fra dette.
|
bevægelsesmæssige, musiske, æstetiske og kreative processers betydning for trivsel, læring og udvikling, | tilrettelægge, gennemføre og evaluere differentierede læreprocesser inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn og unges perspektiv, | Den studerende får gennem forskellige fag i skolen, og gennem forskellige aktiviteter i SFO’en mulighed for at tilrettelægge, gennemføre of evaluere differentierede læreprocesser. Det forventes at den studerende kan planlægge aktiviteter og undervisningsforløb der er tilpasset målgruppen.
|
omsorg, sundhedsfremmende og forebyggende arbejde og | tilrettelægge, gennemføre og evaluere indsatser, der styrker forebyggelse samt børn og unges omsorg og sundhed, og | Den studerende får mulighed for at planlægge aktiviteter der styrker børn og unges sundhed, dels gennem bevægelsestimer i skoledelen, og dels gennem frivillige aktiviteter på SFO’en.Ligeledes vil den studerende få mulighed for at arbejde med trivsel i skoledelen. |
6-18 åriges forudsætninger og udviklingsmuligheder, herunder børn med særlig behov. | tilrettelægge differentierede pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børn og unges forudsætninger og udviklingsmuligheder. | Den studerende vil særligt i skoledelen have del i at planlægge særligt tilrettelagt undervisningsforløb, og fungere som støtte, for børn der kræver særlig opmærksomhed.
|
Angivelse af relevant litteratur: | (Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)
| |
Evaluering. Her formuleres hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden | Den studerendes læringsudbytte vurderes dels ved at gennemgå målene for praktikken, og dels ved at vejleder fortæller om observationer der er gjort på den studerende gennem praktikken.
| |
Organisering af vejledning:
| (Skemaet tilpasser sig automatisk, når det udfyldes)
| |
Institutionen som praktiksted: Er der særlige forventninger til den studerendes forudsætninger? | Det forventes at den studerende er aktivt deltagende, engageret og initiativrig. Det forventes ligeledes at den studerende er parat til at indgå i, og bidrage til, forpligtende fællesskaber. | |
Den studerendes arbejdsplan:
| Vejleder laver arbejdsplan inden praktikkens start. På forbesøget vil vejleder tale med den studerende om dette, og notere evt. ønsker til arbejdsplan. Det forventes af den studerende at denne kan arbejde man-tors. Mellem 08.00-16.30, og fredag mellem 08.00-15.30. Ligeledes vil den studerende på skolefridage have anderledes skema, dette skema bliver forelagt for den studerende ca. 4 uger før evt. skemaændringer. I ferier forventes arbejdstiden at ligge mellem 06.05-17.00 | |
Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution (herunder en kort beskrivelse af hvordan praktikstedet forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet) | Hvis vejleder får bekymringer vil første indsats være at starte en dialog med den studerende herom, afhjælper dette ikke bekymringen vil vejleder tage kontakt til skolelederen, I samråd med denne vil det blive besluttet om der skal tages kontakt til uddannelsesinstitutionen. Hvis dette bliver besluttet, vil det være vejlederen der tager kontakten til den studerendes praktikansvarlige underviser på VIA.
| |
Uddannelsesplan 3. praktik - Skole- og fritidspædagogik | ||
Område 4: Samarbejde og udvikling – 3. praktik. Området retter sig mod tværprofessionelt samarbejde og det lovgivningsmæssige og organisatoriske grundlag for pædagogens ansvar og opgaver | ||
Kompetencemål: Den studerende kan arbejde tværprofessionelt med udvikling af skole- og fritidspædagogik, så børn og unges trivsel, udvikling og læring fremmes. | ||
Vidensmål: Den studerende har viden om |
| Hvilke muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledningen? (fx Hvordan arbejder praktikstedet med dette? hvilke læringsmuligheder tilbyder praktikstedet den studerene? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?) |
Færdighedsmål: Den studerende kan | ||
institutionelle og organisatoriske rammer for det skole- og fritidspædagogiske arbejde, |
| Den studerende vil få informationer om de institutionelle og organisatoriske forhold og rammer der er gældende for Nr. Søby Skole og SFO.
|
agere professionelt inden for de givne institutionelle og organisatoriske rammer for området, | ||
tværprofessionelt samarbejde med lærere og andre faggrupper, herunder teamsamarbejde og kollaborative fællesskaber, | analysere, vurdere og agere på faglige udfordringer i samarbejdet med lærere og andre faggrupper, | Den studerende får mulighed for, i samarbejde med underviseren, at tilrettelægge og udføre særligt tilrettelagte undervisningsforløb, der har til formål at styrke enkelte elevers udfordringer.
|
praktikstedets organisation i forhold til tværprofessionelt samarbejde, |
| Den studerende vil være en del af det tværprofessionelle samarbejde, i kraft af fagteammøder, samt være deltagende i tværprofessionelle undervisningsforløb.
|
indgå i samt analysere og vurdere praktikstedets tværprofessionelle samarbejdspraksis, | ||
forandringsprocesser og innovation, |
| Den studerende vil få mulighed for at være deltagende i udviklingen af den pædagogiske praksis, gennem tværprofessionelt samarbejde, deltagelse på teammøder og forældremøder. Skive Kommune arbejder med PLF (Pædagogisk Lærings Fællesskaber) og PLC (Pædagogisk Lærings Cirkel) som en metode, som er en naturlig del af teammøderne. Den studerende er deltagende i disse fællesskaber. |
deltage i udviklingen af den pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag, | ||
didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, og |
| Den studerende vil komme til at arbejde med forskellige didaktiske modeller, hvor det forventes at den studerende kan reflektere over pædagogisk praksis, og gøre rede for erfaringsopsamling. Og på baggrund heraf, tilpasses og justeres praksis.
|
sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis og |
|
|
|
førstehjælp. |
| Undervisning på studiedage |
udføre grundlæggende førstehjælp. | ||
Angivelse af relevant litteratur: | Folkeskoleloven. Skive Kommunes lokalpolitik inden for Skole- Fritids området. Institutionen har relevant litteratur, og vejleder vil være behjælpelig med at henvise hertil.
| |
Evaluering. Her formuleres hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden | Den studerendes læringsudbytte vurderes dels ved at gennemgå målene for praktikken, og dels ved at vejleder fortæller om observationer der er gjort på den studerende gennem praktikken.
| |
|
| |
Organisering af vejledning:
| ||
Institutionen som praktiksted: Er der særlige forventninger til den studerendes forudsætninger? | Det forventes at den studerende er aktivt deltagende, engageret og initiativrig. Det forventes ligeledes at den studerende er parat til at indgå i, og bidrage til, forpligtende fællesskaber. | |
| Vejleder laver arbejdsplan inden praktikkens start. På forbesøget vil vejleder tale med den studerende om dette, og notere evt. ønsker til arbejdsplan. Det forventes af den studerende at denne kan arbejde man-tors. Mellem 08.00-16.30, og fredag mellem 08.00-15.30. Ligeledes vil den studerende på skolefridage have anderledes skema, dette skema bliver forelagt for den studerende ca. 4 uger før evt. skemaændringer. I ferier forventes arbejdstiden at ligge mellem 06.05-17.00 | |
Den studerendes arbejdsplan:
| ||
| Hvis vejleder får bekymringer vil første indsats være at starte en dialog med den studerende herom, afhjælper dette ikke bekymringen vil vejleder tage kontakt til skolelederen, I samråd med denne vil det blive besluttet om der skal tages kontakt til uddannelsesinstitutionen. Hvis dette bliver besluttet, vil det være vejlederen der tager kontakten til den studerendes praktikansvarlige underviser på VIA.
| |
Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution (herunder en kort beskrivelse af hvordan praktikstedet forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet) | ||
Uddannelsesplan 4. praktik - Bachelorprojektet | |
Område: Bachelorprojektet, herunder 4. praktikperiode. Bachelorprojektet udspringer af den studerendes specialiseringsområde. Bachelorprojektet og den tilhørende bachelorpraktik tager udgangspunkt i en professionsrelevant problemstilling. Bachelorprojektets problemformulering danner grundlag for en empirisk og teoretisk analyse, identifikation af udviklingsmuligheder og perspektivering af praksis. | |
Kompetencemål: Den studerende kan identificere, undersøge, udvikle og perspektivere pædagogfaglige problemstillinger. | |
| Færdighedsmål: Den studerende kan |
Vidensmål: Den studerende har viden om | |
| identificere, afgrænse og undersøge en relevant professionsfaglig problemstilling af både teoretisk og praktisk karakter, |
virkefelter for den pædagogiske profession, | |
pædagogfaglig udvikling og innovation, | identificere og fagligt vurdere muligheder for udvikling og kvalificering af pædagogisk praksis, |
pædagogens professionsfaglighed og professionsetik, | formidle etiske og handleorienterede overvejelser, der kvalificerer pædagogisk samspil, og demonstrere professionsfaglig dømmekraft, |
følgende forholds indflydelse på den valgte problemstilling: -Kulturelle og sociale. -Institutionelle og organisatoriske. -Historiske, samfundsmæssige og internationale, | inddrage organisatoriske og samfundsmæssige forhold i perspektiveringen af den valgte problemstilling, |
nationale og internationale forsknings- og udviklingsresultater af relevans for den valgte problemstilling, | inddrage viden og forskning i en faglig argumentation, |
| vurdere og begrunde valget af metoder til indsamling af empiri og |
empiriske undersøgelsesmetoder samt deres muligheder og begrænsninger og | |
opgaveskrivning og faglig formidling. | formidle analyse- og undersøgelsesresultater mundtligt og skriftligt. |
Institutionens udviklings- og innovationsfelter: | |
Nr. Søby Skole og SFO er en institution i konstant udvikling. Vi har et tæt samarbejde flere faggrupper imellem, bl.a. lærer, pædagoger, PPR, socialrådgivere, læse- høre- tale- og matematikkonsulenter.
| |
Institutionens rammer for empiriindsamling: (Herunder tilladelser til f.eks. fotografering, videooptagelse mv.) | |
Hvis den studerende ønsker at indsamle empiri i form af billeder/video der skal anvendes uden for Nr. Søby Skole, skal de pågældende elever have en særskilt tilladelsesblanket med hjem, som forældrene skal skrive under på, og returnere, først der er det tilladt at fotografere/optage eleverne. | |
Kontaktperson for den studerende | |
Vejleder: Mette Hviid | |
Skoleleder: Michael Varmdal Mogensen