HVAD ER MOBNING?
Mobning er systematiske udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance.
Konsekvensen bliver, at et barn (ELLER VOKSEN) bliver udstødt fra fællesskabet. Mobning er resultatet af en uhensigtsmæssig gruppedynamik.
Det handler om onde mønstre - ikke onde børn.
Årsagerne til mobning kan være mange, og det er ikke altid, at mobning er udtryk for en bevidst handling. For at undgå mobning skal vi opbygge trygge og tolerante fællesskaber med plads til alle.
MÅLET MED VORES ANTI-MOBBE-STRATEGI
• At skabe en skole med tolerance over for forskellighed, hvor der hersker respekt for hinanden
• At vores skole er et trygt sted at være - både for børn og for voksne
• At skabe de bedste forudsætninger og rammer for, at den enkelte kan trives, udvikle sig og lære
• At forældre, elever og personale er vidende om, hvordan vi forebygger og håndterer mobning
”VIS MOD” - det er modigt at sige fra, også på andres vegne!
Udarbejdet i perioden fra den 01. april 2017 til og med den 09. marts 2018
|
| Sådan forebygger vi mobning | Deltagere | Ansvarlig | Tidsplan |
|
|
|
|
|
|
Gennem undervisning ”Skriv de tiltag, I vil lave som en del af undervisningen for at forebygge mobning” | 1.2.3.4.5.6. 7. | Trivselstimer ”Den varme stol” Klassetrivselsundersøgelser Skiftende sidekammerater Klasseregler Voksenstyrede fællesaktiviteter Fælles emneuger på tværs af årgange | Elever
Skolens personale
Klasseteamet | Skolens personale
Klasseteamet | Ugentlige trivselstimer
Ugentlige klasseteammøder |
|
|
|
|
|
|
I frikvarterer ”Skriv de tiltag, I vil lave i frikvartererne for at forebygge mobning” | 1.2. 3.
| Voksenstyrede fællesaktiviteter 5. klasses legepatrulje Synlige og tilgængelige voksne | Elever
Skolens personale | Klasseteamet 5.klasse med Ina Gårdvagterne | Hele året |
|
|
|
|
|
|
Samarbejde mellem skole og fritidsinstitution ”Skriv, hvordan I vil samarbejde med fritidsinstitutionen om at forebygge mobning” | 1.2. 3. | Løbende dialog da SFO-personale er integreret i skoletiden Høj grad af information mellem klasseteam og SFO team Sikre god overgang fra skole til SFO | SFO-personale Klasseteamet | SFO-personale Klasseteamet | Hele året |
|
|
|
|
|
|
På digitale medier ”Skriv, hvordan I vil forebygge mobning på de digitale medier” | 1.2. 3.
| Mobilfri-skole Forældremøder med inddragelse af SSP-konsulent Retningslinjer for brug af sociale medier / digital dannelse | Elever Forældre Skolens personale | Forældre Skolens personale | Hele året Forældremøder |
|
|
|
|
|
|
Samarbejde med forældre ”Skriv, hvordan I vil samarbejde med forældre om at forebygge mobning” | 1.2.3. 4. | Forældremøder med fokus på trivsel Gensidig forpligtelse med orientering og reaktion ved bekymring Gode voksne rollemodeller i børnenes hverdag Støtte op omkring leg med mange forskellige klassekammerater f.eks. ved etablering af legegrupper | Forældre Skolens personale | Forældre Skolens personale | Hele året Forældremøder |
|
|
|
|
|
|
Særlige arrangementer ”Skriv, hvilke sociale arrangementer I har på skolen, der bidrager til at forebygge mobning” | 1.2.3.4. 5. | Morgensamling Fælles emneuger Skolernes motionsdag og ”stadion”-dag Skolefest Åbent hus arrangementer | Elever Forældre Skolens personale | Skolens personale | Hele året |
|
|
|
|
|
|
|
| Sådan håndterer vi mobning | Deltagere | Ansvarlig | Opfølgning |
|
|
|
|
|
|
Tilskuer til mobning ”Skriv, hvad man skal gøre, hvis man hører om/ser mobning?” | 1.2. 3. | ”Vis mod” – sig fra, også på andres vegne Vi er alle forpligtet til at handle – en passiv tilskuer bidrager også til en mobbekultur Vær bevist om gruppens trivsel | Elever Forældre Skolens personale | Elever Forældre Skolens personale | Hele året |
|
|
|
|
|
|
Klassen/børnegruppen ”Skriv eksempler på handlinger, I iværksætter i den børnegruppe, hvor der er mobning” | 1. 2.3. 4. | Hver klasse udarbejder ved skoleårets start deres egne klasseregler med fokus på fælleskab og trivsel. Klassen holder hinanden op på, at klassereglerne efterleves Målrettet indsats i trivselstimerne Ekstra fokus på samarbejde, tolerance, fællesskab, gruppedynamik | Elever
Klasseteamet
Skolens personale | Klasseteamet
| Kontinuerligt
|
|
|
|
|
|
|
De involverede børn ”Skriv, hvordan I vil hjælpe de elever, der er en direkte del af mobningen” | 1. 2. | Individuel dialog med både mobber og offer, hvorefter det forsøges at bringe parterne sammen til dialog og indgåelse af mobbefri aftale Resten af klassen orienteres om den mobbefri aftale, så alle kender deres ansvar for, at mobningen ikke gentages | Elever Klasseteamet Skolens personale
| Klasseteamet
| I aktuelle situationer
|
|
|
|
|
|
|
Forældre og fagteam ”Skriv, hvordan I vil orientere forældre og fagteam om mobningen”
| 1. 2. 3. | Forældrene til mobber og offer informeres ved konstateret mobning og om forventet håndtering heraf De pågældende forældre kontaktes igen efter den indgående mobbefri aftale. Forældrene er forpligtede til at kontakte skolens personale, hvis den indgåede aftale ikke har den ønskede effekt om mobbestop | Forældre
Klasseteamet
Skolens personale | Klasseteamet
| I aktuelle situationer
|
FORANKRING – sådan bliver anti-mobbe-strategien en del af skolens hverdag
• Der er fokus på skolens anti-mobbe-strategi i forbindelse med personale- og teammøder, trivselstimer med videre.
• Anti-mobbe-strategien er blevet til ved fælles indsats fra børn, klassernes forældreråd, skolens personale og skolebestyrelse. Alle bidragydere føler derfor et ejerskab i forhold til strategien og et medansvar for at holde et fælles fokus på denne .
• Skolebestyrelsen fører løbende tilsyn med anti-mobbe-strategien og tager initiativ til eventuelle justeringer med mere.
• Alle elever på skolen gennemfører årligt trivselsundersøgelser, som skolen efterfølgende følger op på.