Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

AntiMobbeStrategi - Oversigtsform

HVAD ER MOBNING? 
Mobning er systematiske udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance. 
Konsekvensen bliver, at et barn (ELLER VOKSEN) bliver udstødt fra fællesskabet. Mobning er resultatet af en uhensigtsmæssig gruppedynamik. 
Det handler om onde mønstre - ikke onde børn. 

Årsagerne til mobning kan være mange, og det er ikke altid, at mobning er udtryk for en bevidst handling. For at undgå mobning skal vi opbygge trygge og tolerante fællesskaber med plads til alle. 

MÅLET MED VORES ANTI-MOBBE-STRATEGI
• At skabe en skole med tolerance over for forskellighed, hvor der hersker respekt for hinanden 
• At vores skole er et trygt sted at være - både for børn og for voksne 
• At skabe de bedste forudsætninger og rammer for, at den enkelte kan trives, udvikle sig og lære 
• At forældre, elever og personale er vidende om, hvordan vi forebygger og håndterer mobning

 ”VIS MOD” - det er modigt at sige fra, også på andres vegne! 

Udarbejdet i perioden fra den 01. april 2017 til og med den 09. marts 2018 

 

 

Sådan forebygger vi mobning 

Deltagere 

Ansvarlig 

Tidsplan 

 

 

 

 

 

 

Gennem undervisning 

”Skriv de tiltag, I vil lave som en del af undervisningen for at forebygge mobning” 

1.2.3.4.5.6.

7. 

Trivselstimer 

”Den varme stol” 

Klassetrivselsundersøgelser  

Skiftende sidekammerater 

Klasseregler 

Voksenstyrede fællesaktiviteter 

Fælles emneuger på tværs af årgange 

Elever 

 

Skolens personale 

 

Klasseteamet 

Skolens personale 

 

Klasseteamet 

Ugentlige trivselstimer 

 

Ugentlige klasseteammøder 

 

 

 

 

 

 

I frikvarterer 

”Skriv de tiltag, I vil lave i frikvartererne for at forebygge mobning” 

1.2.

3. 

 

Voksenstyrede fællesaktiviteter 

5. klasses legepatrulje 

Synlige og tilgængelige voksne 

Elever 

 

Skolens personale 

Klasseteamet 

5.klasse med Ina 

Gårdvagterne 

Hele året 

 

 

 

 

 

 

Samarbejde mellem skole og fritidsinstitution 

”Skriv, hvordan I vil samarbejde med fritidsinstitutionen om at forebygge mobning” 

1.2.

3. 

Løbende dialog da SFO-personale er integreret i skoletiden 

Høj grad af information mellem klasseteam og SFO team 

Sikre god overgang fra skole til SFO 

SFO-personale Klasseteamet 

SFO-personale Klasseteamet 

Hele året 

 

 

 

 

 

 

På digitale medier 

”Skriv, hvordan I vil forebygge mobning på de digitale medier” 

1.2.

3. 

 

Mobilfri-skole 

Forældremøder med inddragelse af SSP-konsulent 

Retningslinjer for brug af sociale medier / digital dannelse 

Elever 

Forældre 

Skolens personale 

Forældre Skolens personale 

Hele året 

Forældremøder 

 

 

 

 

 

 

Samarbejde med forældre 

”Skriv, hvordan I vil samarbejde med forældre om at forebygge 

mobning” 

1.2.3.

4. 

Forældremøder med fokus på trivsel 

Gensidig forpligtelse med orientering og reaktion ved bekymring 

Gode voksne rollemodeller i børnenes hverdag 

Støtte op omkring leg med mange forskellige klassekammerater f.eks. ved etablering af legegrupper 

Forældre Skolens personale 

Forældre Skolens personale 

Hele året 

Forældremøder 

 

 

 

 

 

 

Særlige arrangementer 

”Skriv, hvilke sociale arrangementer I har på skolen, der bidrager til at forebygge mobning” 

1.2.3.4.

5. 

Morgensamling 

Fælles emneuger  

Skolernes motionsdag og ”stadion”-dag 

Skolefest 

Åbent hus arrangementer 

Elever 

Forældre 

Skolens personale 

Skolens personale 

Hele året 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sådan håndterer vi mobning 

Deltagere 

Ansvarlig 

Opfølgning 

 

 

 

 

 

 

Tilskuer til mobning 

”Skriv, hvad man skal gøre, hvis man hører om/ser mobning?” 

1.2.

3. 

”Vis mod” – sig fra, også på andres vegne 

Vi er alle forpligtet til at handle – en passiv tilskuer bidrager også til en mobbekultur 

Vær bevist om gruppens trivsel 

Elever 

Forældre 

Skolens personale 

Elever 

Forældre 

Skolens personale 

Hele året 

 

 

 

 

 

 

Klassen/børnegruppen 

”Skriv eksempler på handlinger, I iværksætter i den 

børnegruppe, hvor der er 

mobning” 

1. 

2.3.

4. 

Hver klasse udarbejder ved skoleårets start deres egne klasseregler med fokus på fælleskab og trivsel. 

Klassen holder hinanden op på, at klassereglerne efterleves 

Målrettet indsats i trivselstimerne 

Ekstra fokus på samarbejde, tolerance, fællesskab, gruppedynamik 

Elever 

 

Klasseteamet 

 

Skolens personale 

Klasseteamet 

 

Kontinuerligt 

 

 

 

 

 

 

 

De involverede børn 

”Skriv, hvordan I vil hjælpe de 

elever, der er en direkte del af 

mobningen” 

1. 

2. 

Individuel dialog med både mobber og offer, hvorefter det forsøges at bringe parterne sammen til dialog og indgåelse af mobbefri aftale Resten af klassen orienteres om den mobbefri aftale, så alle kender deres ansvar for, at mobningen ikke gentages 

Elever 

Klasseteamet 

Skolens personale 

 

Klasseteamet 

 

I aktuelle situationer 

 

 

 

 

 

 

 

Forældre og fagteam 

”Skriv, hvordan I vil orientere forældre og fagteam om mobningen” 

 

1. 

2. 

3. 

Forældrene til mobber og offer informeres ved konstateret mobning og om forventet håndtering heraf 

De pågældende forældre kontaktes igen efter den indgående mobbefri aftale. 

Forældrene er forpligtede til at kontakte skolens personale, hvis den indgåede aftale ikke har den ønskede effekt om mobbestop 

Forældre 

 

Klasseteamet 

 

Skolens personale 

Klasseteamet 

 

 

I aktuelle situationer 

 

 

FORANKRING – sådan bliver anti-mobbe-strategien en del af skolens hverdag 

 Der er fokus på skolens anti-mobbe-strategi i forbindelse med personale- og teammøder, trivselstimer med videre.
 Anti-mobbe-strategien er blevet til ved fælles indsats fra børn, klassernes forældreråd, skolens personale og skolebestyrelse.  Alle bidragydere føler derfor et ejerskab i forhold til strategien og et medansvar for at holde et fælles fokus på denne .
 Skolebestyrelsen fører løbende tilsyn med anti-mobbe-strategien og tager initiativ til eventuelle justeringer med mere. 
 Alle elever på skolen gennemfører årligt trivselsundersøgelser, som skolen efterfølgende følger op på.